מוקד שירות 24/7 למעליות 03-6318163 | מכירות 052-7208866 | Hagit@berlinerltd.co.il

מוקד שרות 24/7 למעליות 03-6318163 | מכירות 052-7208866 | Hagit@Berlinerltd.co.il |

מי מפחד ממעלית?

הפחד ממעליות, אף על פי שהוא נפוץ מאוד אינו מוגדר כפוביה. מדי יום בכל רחבי העולם, מיליוני אנשים משתמשים במעליות וחלק ניכר מהם חווים חשש קל במהלך השימוש. רבים מאיתנו יכולים להזדהות עם תחושה זו של אי-נעימות ורבים אחרים חווים אף תחושות חריפות יותר, של חרדה ממשית. ישנם אפילו כאלה, שחרדה זו מונעת מהם את השימוש במעלית באופן מוחלט, מה שעלול להקשות מאוד על החיים בחברה מערבית מודרנית, בה השימוש במעלית הוא נחוץ ביותר. ישנם אנשים שהפחד ממעליות הוא תופעת לוואי של פוביה אחרת, אך ישנם כאלה שהפחד אצלם הוא ממעליות בלבד באופן ישיר.

פוביות הקשורות למעליות

אילו פוביות עלולות להיות קשורות לפחד ממעליות?

אנשים הסובלים מפוביות, בדרך כלל סובלים מהן בעקבות מפגש עם סיטואציה המפגישה אותם באופן ישיר עם הפחד ומציפה אותו אל התודעה. מפגש ישיר כזה מכונה "טריגר". נסיעה במלית יכולה להיות טריגר עבור שני סוגים ידועים של פוביות. בעת סגר או בלועזית: "קלסטרופוביה" ובעת חוצות או בלעז: "אגורפוביה".

אגורפוביה

אנשים הסובלים מאגורפוביה מפחדים מפני סיטואציות של חוסר אונים במקום ציבורי. פחד זה הוא שילוב קיצוני של פחד מפני המוות ובאותו הזמן גם חרדה חברתית גדולה. פחד זה עלול לבוא לידי ביטוי גם כחרדה מפני האפשרות להיות לכודים בעת פאניקה ולחץ. לרוב, אנשים הסובלים מאגורפוביה, אינם חוששים מפני נסיעה במעלית אך מעצם העובדה שמעלית היא מקום הקשה להיחלץ ממנו במצב חירום ונמצאת באזור ציבורי, פחד זה עלול לבוא לידי ביטוי גם כפחד ממעליות.

קלָאוּסטרוֹפוֹבִּיָה

אנשים הסובלים מקלסטרופוביה חוששים מפני מקומות קטנים וסגורים, הם חוששים מפני מצבי דוחק, מחנק וחוסר אונים. מעליות הן מקום המתקשר ישירות עם פחד זה ואנשים הסובלים מפוביה זו, לעיתים קרובות עלולים להירתע ממעליות והן מהוות טריגר חזק עבורם.
פוביות אלה הן בעצם הקצנה של פחדים הקיימים בכולנו ואנו מסוגלים להתמודד עמם באופן פשוט, עד שלרוב, רובינו חשים בהם במידה מועטה או אפילו איננו מבחינים כלל בקיומם.

מה גורם לפחד ממעליות?

לרוב, הגורם המרכזי להופעה של פוביות רבות היא חוויה קודמת שיצרה את הפחד. אנשים שנתקעו במעלית, אפילו לזמן קצר, עשויים להיות בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח פוביה ממעלית. עם זאת, הפחד עלול להופיע גם ללא חוויה ישירה במעלית. הפחד ממעליות משלב בתוכו את הפחד ממקומות סגורים יחד עם פחד מטכנולוגיה, שני פחדים בסיסיים שמכיוון והם נטועים בנו, אנו יכולים למצוא ביטוי להם בסרטי מתח ואימה רבים. סרטים אלה משתמשים בפחדים הטבועים בנו כדי ליצור אפקט פחד ביתר קלות. יהיה לנו קשה יותר לפחד מדברים שאנו לא מפחדים מהם באופן בסיסי. קשה ליצור סצנה מפחידה בשדה פתוח, אך קל מאוד ליצור סצנה מפחידה בתוך מעלית. צפייה בסרט כזה עלולה לעורר פחד ממעליות. בנוסף ומאותה סיבה, כאשר מתרחשת תקלה במעלית, העניין מקבל סיקור תקשורתי חדשותי נרחב ביותר, מה שעלול להוות טריגר עבור אלה החוששים ממעליות בלאו הכי.

האמת על בטיחות במעליות

לעומת הפחד הקמאי שיש בנו ואולי דווקא בגללו, האמת היא שמעליות הן אחד הכלים הבטיחותיים ביותר שקיימים. כבר לפני 200 שנה הומצאו בלמים מיוחדים המונעים נפילה של מעליות ומאז, התקדמה הטכנולוגיה והשתפרה עשרות מונים.

בטיחות מעליות כיום

בימינו, כל מעלית נתמכת במספר כבלים שכל אחד כשלעצמו, מסוגל לשאת משקל של מכונית מלאה באנשים וציוד. חיישנים מיוחדים אחראים לכך, שדלתות המעלית יכולות להיפתח אך ורק כשהמעלית ממוקמת במקומה המדויק ולכן אין חשש שהדלתות יפתחו באמצע הדרך ואין חשש מנפילה לפיר המעלית. מערכת הבקרה של המעליות מתוכנתת כך שהמהירות נשארת קבועה תמיד באופן הבטוח ביותר. תא המעלית עשוי חומרים המבטיחים שמירה מלאה על הנוסעים מכל גורם חיצוני בבניין במקרה של בעיה. תא המעלית אינו אטום והוא מאוורר מאד ולכן אין כל חשש למחנק. לבסוף, בכל תא מעלית מותקנת מערכת תקשורת לשעת חירום למקרה ויש תקלה. 

בטיחות מעליות כיום

כמו בכל דבר, גם במעליות קורות תקלות וישנם מקרים נדירים בהם נתקעת מעלית אך אירועים חריגים אלה, מסתיימים לרוב במספר שעות של שעמום ואולי מעט צמא ורעב. לפני מספר שנים התרחש אירוע נדיר ובו נפטרה אישה בארצות הברית לאחר שנתקעה במעלית, אך הסיבה לכך הייתה, שאותה אישה ניסתה לטפס החוצה דרך פיר המעלית במקום לשבת ולהמתין לטכנאים שיבואו ויחזירו את המעלית לפעולה.

עצות בטיחות

בסופו של דבר, מעלית היא מכונה ולכן, כדאי תמיד להקפיד על כמה כללים בסיסיים בעת השימוש בה:

  • אל תיצמדו אל הדלתות והרחיקו מהן חפצים ותיקים.
  • בעת מקרה חירום, הישארו בתוך המעלית והמתינו לסיוע.
  • בעת שריפה או חשש לשריפה, השתמשו במדרגות.
  • על מנת להחזיק את הדלת פתוחה עבור אנשים אחרים, השתמשו בלחצן לפתיחת הדלת ולא בגופכם.

טיפול בפחד ממעליות

אם אתם סובלים מפחד קל, נסו לפעול על פי השלבים הבאים:

  • בשלב הראשון, דמיינו את עצמכם עולים במעלית ונסו להבין מהו הדבר שמפחיד אתכם.
  • בשלב השני, שתפו אדם קרוב אליכם בדבר שממנו אתם מפחדים.
  • בשלב השלישי, גשו למקום שיש בו מעלית והתבוננו בה מבלי להיכנס לתוכה עד שתרגישו שהפחד מתפוגג. במידת הצורך, חיזרו על שלב זה מספר פעמים.
  • לבסוף, נסו לעלות במעלית זכוכית ולבחון את התחושות שלכם, רצוי יחד עם אדם קרוב, אוץו תוכלו לשתף בתחושותייכם. 

בנוסף, שווה להכיר לעומק את מנגנוני הבטיחות במעליות.

במידה ואתם סובלים מחרדה גדולה יותר, רצוי להתייעץ עם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש, זכרו שאתם לא לבד, ישנם אנשים רבים הסובלים מבעיה דומה וניתן להתמודד עמה בקלות!

תפריט נגישות