מוקד שירות 24/7 למעליות 03-6318163 | מכירות 052-7208866 | Hagit@berlinerltd.co.il

מוקד שרות 24/7 למעליות 03-6318163 | מכירות 052-7208866 | Hagit@Berlinerltd.co.il |

החוק להתקנת מעלית שבת בבית משותף

החוק להתקנת מעלית שבת בבית משותף

שכלולים ושיפורים טכנולוגיים מאפשרים כיום להתקין מעליות משוכללות הן בבניינים חדישים והן בבניינים ישנים. כאשר הללו נבנו לא היה נפוץ עניין התקנת המעלית כבימינו אלה. בנוסף, אותם שיפורים טכנולוגיים מאפשרים גם להתקין מעליות מיוחדות שניתן להפעיל אותן במיוחד לטובת הציבור הדתי – מסורתי, כמעליות שבת.

מכיוון שהמחוקק מודע לכך שהפעלת מעלית שבת בבית משותף היא מהלך שעלול לגרום אי הסכמות בין הדיירים השונים, הוחלט לפני למעלה מעשור לחוקק חוק מיוחד הקשור בעניין זה. להלן נסקור את עיקרי החוק ונראה כיצד הוא יכול לסייע לאיכות החיים של כלל הדיירים – הן דתיים והן חילוניים, הגרים באותו בניין (המכונה בלשון החוק – בית משותף).

התקנת והפעלת מעלית שבת

על פי החוק, שנחקק בשנת 2001 ועבר מאז כמה עדכונים ותיקונים, מעלית שבת תותקן בבניינים ציבוריים או פרטיים שבהם קיימת יותר ממעלית אחת. בנוסף, קיימת אפשרות להתקין מנגנון שבת בהסכמת הדיירים במידה ולא קיימת מעלית כזאת בבית המשותף וישנה מעלית רגילה. כשמתקינים מעלית שבת באמצעות הסבת מעלית רגילה, תמומן ההסבה על ידי אותם הדיירים המעוניינים במעלית השבת. חלוקת העלות תתבצע כמקובל בחלוקת עלויות בבתים משותפים – על בסיס גדלי הדירות באופן יחסי. במילים אחרות – בעלי הדירות הגדולות יותר – ישלמו יותר.

במידה וקיים בית משותף ובו מעלית שבת אשר איננה מופעלת ככזאת, ראשי כל דייר לדרוש את הפעלת מנגנון השבת. לעניין זה, אין צורך בקיום הצבעה ואין צורך בקיום רוב רגיל או אחר. כפי שנראה מיד, על מנת לאזן את הזכות להפעלת מעלית זאת, יש התייחסות לשעות ההפעלה וכאן בהחלט יש משמעות להחלטת הרוב במצבים מסוימים.

שעות הפעלה

כאשר נחקק החוק, לא הייתה התייחסות מיוחדת לשעות ההפעלה של מעלית השבת, אך מצב דברים זה זכה לאחרונה לתיקון. כיום, חוק מעלית שבת מסדיר בין היתר את השעות שבהן תופעל מעלית השבת לרווחת הדיירים שומרי המסורת והדתיים תוך איזון עם דיירים שאינם שומרי מסורת.

כשמתקינים מעלית שבת יש לקחת זאת בחשבון וכך קובע החוק, ברוח התיקון שנחקק לאחרונה: מנגנון ההפעלה, המכונה פיקוד שבת, יופעל למשך שלוש שעות מרגע כניסת השבת (או החג). למחרת בבוקר יופעל מנגנון השבת בין שבע בבוקר לשתיים עשרה בצהריים וכן בשעתיים האחרונות שלפני צאת השבת. במידה ויחליטו מרבית הדיירים (לפחות שלושה רבעים מהם) שדרושות להם שעות הפעלה ארוכות יותר, ניתן לעשות זאת.

זקוקים להתקנת מעלית שבת? השאירו פרטים בטופס הבא ונציג מטעמנו ייצור עמכם קשר בהקדם!

תפריט נגישות