מוקד שירות 24/7 למעליות 03-6318163 | מכירות 052-7208866 | Hagit@berlinerltd.co.il

מוקד שרות 24/7 למעליות 03-6318163 | מכירות 052-7208866 | Hagit@Berlinerltd.co.il |

הישארו בריאים ושלמים: כללי בטיחות במעלית לכל נוסע

דמיינו שאתם עולים ויורדים ללא מאמץ בין קומות, בתוך הפלא הטכנולוגי שהוא המעלית המודרנית. עד כמה שהמרכבות האנכיות האלה הן דבר שבשגרה, כל נסיעה היא פעולה של הנדסה מדויקת, שתוכננה לנוחות אך שמה בראש סדר העדיפויות את הבטיחות. עם זאת, עם כל התחכום שלהן, הבטיחות במעלית תלויה גם בידע ובהתנהגות של נוסעיהן. כאשר אנו עולים ויורדים במעלית, הבנה והקפדה על כללי הבטיחות בה הופכים למרכזיים, ומבטיחים שכל נסיעה תישאר ללא אירועים חריגים ושתגיעו בבטחה לקומה הרצויה. 

מהי בטיחות במעלית

בטיחות במעליות היא, אולי מבלי משים, אבן יסוד בשגרת היומיום העירונית, הטבועה היטב בחייהם של מיליונים התלויים בפלאים המכניים הללו לעלייה וירידה חלקות בתוך המבנים המתנשאים של ישראל. המסע האנכי, קצר ככל שיהיה, אינו חף מסכנותיו. מעצירות פתאומיות ועד תקלות מכניות, אירועי מעלית – למרות שהם נדירים יחסית – יכולים להוביל למצבים מצערים או, למרבה הצער, אפילו לפציעות. לכן, חיוני לא רק למנהלי הבניין אלא גם לכל נוסע להיות בקיא במערכת הקודים והתקנות הבלתי כתובים המכונים כללי הבטיחות במעלית. כאשר אנו מסתובבים דרך תנועות הניידות כלפי מעלה, מאמר זה ישמש כמדריך החיוני שלכם. מהבנת הבריתות של גלגלי שיניים וגלגלות ועד לעצירה שלווה בעיצומה של עלייה, הקטעים הבאים מבטיחים להאיר את כללי העשה ואל תעשה, ולהבטיח שהמעבר האנכי שלכם יהיה לא רק יעיל אלא גם בטוח ללא אירועים.

הכירו את המעלית שלכם

הבנת הכלי שמסיע אותכם לקומה הרצויה היא קריטית לרווחתכם. מעליות מגיעות בצורות שונות, כגון דגמים הידראוליים סטנדרטיים או מתיחה, הנבדלים זה מזה במכניקה וביכולות. לכל אחד מהם יש סט תכונות משלו, כמו מהירות וספי עומס, המשפיעים על הפעולה היומיומית שלהם. חובה לשים לב לקיבולת המקסימלית שצוינה, הנמדדת בדרך כלל בקילוגרמים, נתון השאוב מסכום משקל הנוסע וכל הפריטים הנלווים.

זיהוי האותות והפקודות יכול להיות חשוב לא פחות. הכירו את לוח הבקרה – כל כפתור מעוטר בכתב ברייל ללקויי ראייה. מחוון המצב התפעולי ולחצני האזעקה משמשים כחבל הצלה לתקשורת במצבי אי-ודאות. מהות הנסיעה שלכם טמונה בשלמותה. לכן, לא רק על קופסת המתכת אנו סומכים, אלא גם על מערכות הבטיחות המתוכננות בקפידה שנועדו להבטיח את העלייה או הירידה היציבה שלנו, קומה אחר קומה.

כניסה ויציאה בטוחה

כניסה ויציאה ממעלית עשויה להיראות פשוטה, אך זהו רגע קריטי שבו כללי התנהגות ומודעות פשוטים יכולים למנוע תקלות. דמיינו את הדלתות נפתחות, ולפני שאתם נכנסים, ודאו שהמעלית נעצרה לחלוטין; זה לא רק אדיב אלא בטוח לאפשר לאחרים לעזוב קודם. צורה מסודרת זו של ירידה לפני העלייה למטוס מסייעת לשמור על זרימה חלקה ומונעת התנגשויות.

יתר על כן, התנגדו לדחף לדהור לתוך המעלית או לצאת ממנה. חיפזון יכול להוביל לתאונות, במיוחד אם אתם נתפסים לא מוכנים על ידי דלת נסגרת או הפרש רמות בלתי צפוי בין המעלית לרצפה. השגיחו במיוחד על ילדים וקשישים וסייעו להם בעת הצורך. זכרו, מעליות אינן מרוץ; זהו מרחב קהילתי הדורש סבלנות ונימוס כדי להבטיח את ביטחונם של כולם.

כפי שנראה בסעיף הבא, שמירה על התנהגות מסוימת בתוך המעלית יכולה לתרום באופן משמעותי לנסיעה בטוחה עבורנו ועבור חברינו הנוסעים.

במהלך הנסיעה

ברגע שנכנסים למעלית, הבטיחות הקולקטיבית של הנוסעים תלויה במידה רבה בהתנהגות אישית. חשוב מאוד שכל אדם יעמוד רחוק מהדלתות, ימקם את עצמו לכיוון הקירות או הפינות, מה שיאפשר מספיק מקום לאחרים – ובמיוחד לדלתות לפעול ללא הפרעה. זה לא רק ממקסם את השטח הפנוי, אלא גם מפחית כל סיכון לפציעה מהדלתות הנעות.

באופן אינסטינקטיבי, ייתכן שתרצו ללחוץ על כפתור סגירת הדלת במהירות כדי לזרז את הנסיעה; עם זאת, חיוני להתאזר בסבלנות ולתת לאחרים את ההזדמנות לעלות מבלי להרגיש ממהרים. כללי ההתנהגות במעלית מתרחבים להימנעות מפעולות שעלולות לפגוע בשיווי המשקל או בפעולתו – כגון קפיצה או השתוללות. הימנעות ממעשים אלה אינה רק אדיבה, אלא גם הקפדה הכרחית על הכללים הבלתי מוצהרים של נסיעה משותפת במעלית. לבסוף, שמירה על קור רוח והתנהגות נעימה יכולה לתרום רבות ליצירת מסע הרמוני לכולם.

נהלי חירום

במקרה הלא סביר אך החמור של מצב חירום במעלית, חיוני להישאר ערוכים ומודעים לפרוטוקולים הנכונים. כל מעלית בישראל מצוידת במערכת תקשורת חירום, המסומנת בדרך כלל על ידי כפתור או מתג בולט. אם המעלית נעצרת באופן בלתי צפוי או נתקלת בתקלה, מערכת זו אמורה להיות נקודת הקשר הראשונה שלכם. לחצו על הלחצן מצוקה כדי להתריע בפני אנשי ביטחון הבניין או צוותי חירום שהוכשרו לסייע במצבים כאלה.

במקרה של הפסקות חשמל, המעלית עשויה לעצור לרגע, אך בדרך כלל תחזור לפעול לאחר החזרת החשמל. אם אתם מוצאים את עצמכם לכודים בתוך מעלית, לעולם אל תנסו חילוץ עצמי על ידי חטטנות בדלתות פתוחות; זה יכול להוביל לנפילות או פציעות מסוכנות. במקום זאת, השתמשו באות החירום שסופק והמתן לעזרה מקצועית ותקבלו שירות מעליות מגורם מוסמך. סבלנות משחקת כאן תפקיד חיוני, כמו גם אמון בתגובה המהירה של שירותי החירום. זכרו, להישאר רגועים, זה  יעזור לא רק לכם, אלא גם ה לנוסעים אחרים.

הסבר על תכונות בטיחות במעלית

כדי לשפר את הידע שלכם על בטיחות במעליות, להלן טבלה המתארת תכונות בטיחות מרכזיות הנפוצות במעליות מודרניות וחשיבותן לביטחונכם במהלך נסיעה במעלית.

תיאור תכונה חשיבות
לחצן אזעקת חירום כפתור הממוקם בדרך כלל בלוח הבקרה של המעלית שהנוסעים יכולים ללחוץ עליו במקרה חירום כדי להתריע על ביטחון הבניין או שירותי חירום. מספק קו תקשורת ישיר לנוסעים במצוקה, ומאפשר תגובה מהירה של צוותי החירום.
התקן הצלה אוטומטי (ARD) מערכת שמביאה אוטומטית את המעלית לקומה הקרובה ופותחת את הדלתות במקרה של הפסקת חשמל. מבטיח שהנוסעים לא יהיו לכודים בתוך המעלית במהלך הפסקות חשמל ומעודד פינוי מהיר ובטוח.
חיישן דלת מנגנון אלקטרוני המזהה מכשולים או אנשים בפתח המעלית ומונע את סגירת הדלתות עליהם. מגביר את בטיחות הנוסעים על ידי הפחתת הסיכון לפציעות כתוצאה מסגירת דלתות והבטחת כניסה ויציאה בטוחות.

שאלות נפוצות בנושא בטיחות במעליות

לפניכם מידע נוסף על שמירה על הבטיחות בעת שימוש במעליות:

  • האם מעליות נבדקות באופן קבוע לבטיחות בישראל?
    כן, בישראל, מעליות כפופות לבדיקות בטיחות מחמירות וחייבות להיבדק לפחות אחת לחצי שנה על ידי טכנאים מוסמכים כדי לוודא שהן פועלות כראוי ובבטחה.
  • מה עליכם לעשות אם מעלית משמיעה רעשים חריגים?
    אם אתם שומעים קולות מוזרים מכיוון מעלית, אל תיכנסו אליה. דווח על כך מיד להנהלת הבניין. ייתכן שהמעלית דורשת תחזוקה והשימוש בה עלול להיות לא בטוח.
  • האם זה בטוח להשתמש בטלפון נייד בתוך מעלית?
    שימוש בטלפון נייד במעלית נחשב בדרך כלל לבטוח, אך הוא עשוי להשפיע על עוצמת האות. עם זאת, במקרה חירום, עליך להשתמש במערכת התקשורת המובנית של המעלית.
  • למה הורים עם ילדים קטנים צריכים להיות מודעים במעלית?
    הורים צריכים להחזיק את ידו של ילדם ולשמור אותם קרובים בעת כניסה ויציאה ממעלית. הקפדה על כך שילדים לא ישחקו או יקפצו לתוך המעלית חשובה גם לבטיחותם ולתפעול חלק של המעלית.

 

חברת ברלינר מעליות בע"מ- הינה חברת מעליות מורשה מטעם משרד העבודה להתקנה ושירות. חברת ברלינר קיימת למעלה מ-30 שנים ונותנת שירות לכל סוגי המעליות. חברתנו מתמחה באחזקת מעליות ומתן שירות מעליות 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע וזמינים לכל קריאה.

 

תפריט נגישות